De pe o poziție de forță, producătorii de mașini-unelte din Germania trebuie să folosească schimbările din piață, în rândul clienților, în tehnologie și în produsele în sine pentru a crea noi oportunități pentru o competitivitate sporită” a declarat Dr. Heinz-Jürgen Prokop, Președintele VDW (Asociația Germană a Producătorilor de Mașini-Unelte), vorbind în cadrul conferinței de presă aniversare din Frankfurt.

400 de oaspeți, invitați din mediul de afaceri și comunitatea academică, presă și asociațiile de comerț au sărbătorit printr-o ceremonie și o seară de gală estivală „125 de ani de VDW” sub motto-ul „Valuable-Dependable-Worthwhile” (valoros – fiabil – profitabil). „Cele trei atribute reprezintă capabilitățile performante ale asociației și aspectele care au fost abordate încă de la înființarea ei în decembrie 1891” a explicat Dr. Prokop. „Ele descriu domeniul de acțiune al producătorilor: piețe – mașini – oameni. O analiză intensivă a acestor elemente a stat la baza propriei povești de succes a sectorului”, a spus Dr. Prokop. „În același timp și provocările permanente pentru companiile implicate pot rezulta din aceste elemente”.

Abordarea sistematică a pieţei ASEAN în creştere

Unul dintre obiectivele majore pentru viitorul apropiat este, în consecință, deschiderea de noi piețe în creștere. În prezent, sectorul se confruntă cu schimbări considerabile în structura exportului, arată analiza președintelui VDW. China, din 2003 de departe cea mai mare piață de export pentru producătorii germani, reprezentând uneori până la o treime din total, devine din ce în ce mai nesemnificativă. Speranțele de reindustrializare a SUA, cu investiții de capital uriașe în tehnologia de producție, au rămas până acum nerealizate în cea mai mare parte. De asemenea, Rusia, timp de mulți ani a treia cea mai mare piață, nu își va mai asuma acest rol într-un viitor previzibil. Europa atrage, în consecință, o atenție sporită din partea companiilor germane deoarece clienții europeni se confruntă cu cerințe de calitate stringente pe piețele globale și răspund cu investiții adecvate.

Totuși, există o promisiune clară în regiunea ASEAN și India. Ele reprezintă un potențial uriaș pentru industria de mașini-unelte. Obiectivul de aici este câștigarea clienților oferind produse mai bune și smulgerea deliberată a cotelor de piață de la Japonia, principalul competitor din regiune. „Acest lucru înseamnă mai multă implicare, mai multă prezență, mai multe investiții de capital și, unde e cazul, mai multe alianțe în cazul în care o companie de mărime medie nu poate îndeplini toate cerințele din propriile resurse” a declarat Dr. Prokop, Președintele VDW.

Schimbările în industria auto – o provocare pentru furnizorii de echipamente de producţie

Și industria auto, cel mai mare grup de clienți pentru sectorul de mașini-unelte, se confruntă cu o schimbare de paradigmă și o transformare a modelului său de afaceri, cu efecte considerabile asupra furnizorilor de echipamente de producție. Aici forțele motrice includ cerințele de reglementare din partea politicienilor și urbanizarea în creștere a societății în ansamblu. Aspectele esențiale implicate acoperă tranziția tehnologică de la motorul cu ardere internă către forme de acționare alternative, plus conducerea automată, în rețea. Noi competitori din afara sectorului, ca Tesla sau Google, intră pe piață. Și apoi sunt noile servicii pentru clienți, precum modelele de utilizare în comun a automobilelor. Digitalizarea și racordarea la rețele fac posibil acest lucru. „Trebuie să urmărim această evoluție” avertizează Dr. Prokop.

Crearea de noi beneficii pentru clienţi prin conectarea în reţele

Timp de 125 de ani, producătorii germani și-au creat și optimizat în mod progresiv tehnologiile. De aceea ei se află acum în vârf alături de liderii mondiali.

Având în vedere nivelul ridicat de maturitate tehnică a mașinilor, totuși, există o provocare continuă legată de extinderea gamei de servicii oferite cu beneficii îmbunătățite pentru clienți. „Vom avea în continuare succes pe piața globală doar dacă produsele noastre continuă să includă tehnologie de ultimă oră și sunt susținute de capabilități de servicii extinse, îmbunătățite” este convingerea fermă a Dr. Prokop. Industry 4.0 deschide dintr-o dată oportunități uriașe în acest sens. „Scopul este să creăm beneficii noi pentru clienți prin conectarea în rețele. Ca și în viețile noastre private, acest lucru permite ca foarte multe activități să fie simplificate sau chiar automatizate” a comentat Dr. Prokop. Gândirea în termeni de soluții de networking este, totuși, pentru multe companii, ceva nou și necesită o schimbare de perspectivă.

Dintr-o perspectivă verticală spre orizontală

Atenția nu mai trebuie să fie concentrată doar pe mașina în sine. Dimpotrivă: ea trebuie să fie încorporată în mod optim în intralogistica firmei. Acest lucru dă naștere la întrebări: cum, de exemplu, piesele de prelucrat vor fi alimentate în mod optim în mașină? Cum vor da mașinile o identitate pieselor de prelucrat sau le vor îmbogăți mai mult această identitate? Cum vor fi piesele de prelucrat atribuite comenzilor, urmărite și localizate în orice moment? Răspunsurile vor duce la produse și servicii care creează noi beneficii pentru clienți. Ele ar putea duce și la concepte de mașini complet noi, la noi sisteme de asistență și la soluții pentru fluxul materialelor șI urmărirea pieselor. Și cine ar putea fi mai bine plasat pentru a implementa acestea decât producătorii de mașini-unelte, care sunt bine familiarizați cu toate componentele procesului de producție implicat? ,,Un domeniu larg, care, în cazul anumitor categorii, este încă neglijat și constituie un stimulent uriaș pentru creativitatea producătorilor” a declarat Dr. Prokop.

Lansarea unei iniţiative de excelenţă pentru formare profesională

Cea mai valoroasă resursă pentru industria germană de mașini-unelte este personalul instruit, înalt calificat, angajat în mod optim în toate domeniile de specialitate, foarte bine plătit și complet motivat. Schimbările tehnice rapide, în legătură cu Industry 4.0, impun totuși și noi competențe din partea personalului. În acest context, Dr. Prokop consideră inițiativa de excelență pentru formarea profesională ca fiind o necesitate urgentă. Acest lucru presupune și îmbunătățirea imaginii formării profesionale și a profilurilor posturilor tehnice. Mai presus de orice, el consideră, totuși, imperativă asigurarea finanțării adecvate a colegiilor profesionale pentru a acoperi echipamentele și școlarizarea cu metode avansate astfel încât tinerii să poată fi instruiți în tehnologiile de ultimă oră.

Dr. Prokop a îndemnat sectorul să își assume necesitatea de a stimula așa-numiții „nativi digitali” pentru ca industria de mașini-unelte să utilizeze cu adevărat potențialul oferit de conectarea în rețele. „Sincer vorbind: în ciuda tehnologiei de vârf în industria mașinilor-unelte, a sistemelor de comandă de înaltă performanță, a soluțiilor de automatizare, a folosirii inteligenței artificiale și a multor altora, sectorul nostru este considerat conservator în lumea IT. Acest lucru trebuie să se schimbe” a susținut el.Un prim pas, a spus el, este proiectul Specialist pentru Procese de Producţie Digitale al Fundației pentru Tineret a VDW.

Heinz-Jürgen Prokop a rezumat astfel: „Viitorul nu va fi mai puțin interesant. Toate evoluțiile pe care le-am descris au efecte majore asupra industriei de mașini-unelte, de fapt ele vor genera transformări concrete. Totuși, și în trecut sectorul s-a confruntat în mod repetat cu schimbări. El a fost întotdeauna capabil să își mențină poziția, să se adapteze evoluțiilor din alte domenii în scopurile proprii și să se reinventeze. Acest lucru a fost demonstrat de-a lungul celor 125 ani de istorie ai VDW. De aceea suntem optimiști în legătură cu viitorul!”

Context

Industria germană de mașini-unelte se clasifică printre cei mai mari cinci jucători din sectorul construcției de mașini ai lumii. Ea furnizează tehnologie de producție pentru aplicațiile de prelucrare a metalelor în toate ramurile sectorului industrial și are o contribuție esențială la stimularea inovației și în evoluția productivității din industrie. Datorită rolului absolut vital în volumul producției industriale, dezvoltarea ei este un indicator important pentru dinamica economică a întregului sector industrial. În 2015, cu o forță de muncă de circa 68.500 de angajați (media anuală pentru 2015, firme cu un număr de angajați care depășește 50), industria germană de mașini-unelte a realizat mașini și servicii în valoare de circa 15,1 miliarde de euro.